سرخط خبرها
خانه / مبانی نظری / دانلود مبانی نظری برده داری در فقه امامیه، بردگی از نظر اسلام

دانلود مبانی نظری برده داری در فقه امامیه، بردگی از نظر اسلام

ببینید ::

مبانی نظری برده داری در فقه امامیه، بردگی از نظر اسلام

مبانی-نظری-برده-داری-در-فقه-امامیه-بردگی-از-نظر-اسلاممبانی نظری   برده داری در فقه امامیه، بردگی از نظر اسلام
دارای ۴۰ صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد.

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع :انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل:WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::

برده‌داری در فقه امامیه
موضوع بردگى از نظر اسلام همواره از موضوعات مهم و بحث برانگيز درحوزه‌ی انديشه اسلامى، به ويژه در باب حقوق بشر است. موضوع بردگى در اسلام بسيار پردامنه و ابعاد و جوانب گوناگون فقهى، فكرى و تاريخى دارد.
موضوع «بردگى در اسلام» گرچه به دليل عدم كارآيى آن در ساحت عمل به موضوعى فراموش شده در پژوهش هاى اسلامى تبديل شده و از گردونه اجتهادهاى نوين فقهى خارج شده است، اما از آن جا كه موضوع حساس تاريخى است پژوهشگران مسلمان و غيرمسلمان به آن توجه داشته و گاه دستاويزى براى عيب جويى و شبهه افكنى دشمنان كج انديش و مخالفان اسلام قرار گرفته است.
برخى با ناديده انگاشتن سهم اسلام در مبارزه‌ی فكرى و عملى با برده‌دارى و تلاش وسيع و پی‌گير رسول خدا(ص) در حل اين معضلِ ريشه دار اجتماعى، مبارزه تدريجى اسلام با برده‌دارى و پذيرش اجبارى آن را در موارد خاص به طرفدارى همه جانبه اسلام از برده‌دارى تفسير كرده اند، به ويژه رفتار حاكمان و دولت هاى ظالمى كه به نام اسلام بر مردم حكومت مى‌كرده اند را نيز به پاى اسلام نوشته و انتقاد خود را از دولت هاى اسلامى متوجه اصل دين اسلام كرده اند. حال آن كه اگر واقعيات و شرايط اجتماعى عصر ظهور اسلام به خوبى تبيين شود و به سابقه‌ی بسيار طولانى برده‌دارى در ميان ملت‌ها و دولت‌ها و بدرفتارى با بردگان در جهان توجه شود، به تلاش وسيع اسلام در حل اين معضل اجتماعىِ تاريخ بشر و تحول در وضع زندگى و خوش‌بختى بردگان پى خواهيم برد.

– بردگى در جاهليت
برده‌دارى با سابقه بسيار طولانى در ميان تمام ملل و اقوام و كشورهاى جهان باستان رايج و متداول بود و پس از آن نيز همواره ادامه يافت. در مناطق تمدن خيز شبه جزيره‌ی عربستان، به ويژه جنوب آن كه خاستگاه تمدن‌ها و حكومت هاى كهن بوده، نظام برده‌دارى از سوى حاكمان اجرا مى‌شده است. علاوه بر اين، مجاورت عربستان با حكومت ايران و روم كه از دولت هاى برده دار آن دوره بودند و هم چنين سكونت قبايل يهودى و مسيحى در عربستان كه برده‌دارى ازاصول فرهنگى اجتماعى آن‌ها بود، در آشنايى مردم عرب با برده‌دارى بى تأثير نبوده است. به هر حال، جامعه جاهلى، جامعه اى برده دار بوده و سيستم اقتصاد برده‌دارى بر آن حاكم بوده است (ابوزیدآبادی، ۱۳۸۵،‌ ص۷۸).
……………….
– اسباب وعوامل بردگى در جاهليت
……………..
– اسارت در جنگ
جنگ از شاخصه‌هاى عرب جاهلى به حساب مى‌آيد؛ نزاع ميان قبايل به صورت سنتى جارى در ميان عرب درآمده بود و به طور دایم، ذهن آنان را به خود مشغول مى‌كرد. بسيارى از جنگ‌هاى عرب، ريشه در فقر اقتصادى و كمبود منابع توليد، از جمله آب و چراگاه داشت. زندگى در باديه و ضرورت تعليف احشام و اغنام اقتضا داشت تا قبيله در مكان‌هايى اقامت گزيند كه از نظر زيستى، شرايط آماده داشته باشد. اقوام عرب براى حفظ جان خود و به دست آوردن آب و غذا دست به جنگ مى‌زدند. البته عوامل ديگرى، نظير برترى طلبى، كسب افتخار و شرف و مسایلى چون عشق به دختران يك قبيله و… نيز از عوامل جنگ و درگيرى در جاهليت بود (جواد على، المفصل فى تاريخ العرب قبل الاسلام، ج ۵، ص ۴۰۳). ……………..
……….
– تجارت
……………..
– فقر
فقر از عوامل بردگى در جاهليت بوده است؛ افرادى براى نجات خود يا فرزندانشان از گرسنگى به بردگى تن مى‌دادند. نقل است كه عوائل بن باعت فرزندان پسر و دختر خود را به سبب فقر و تنگ دستى فروخت (جواد على، المفصل فى تاريخ العرب قبل الاسلام، ج ۷، ص ۴۵۶). برخى از كسانى كه فرزندان خود را مى‌فروختند شرط مى‌كردند كه حق ولاء  براى آن‌ها ثابت باشد. حق ولاء يكى از اسباب ارث به حساب مى‌آمد.
…………….
– بدهكارى
…………….
– سرقت (آدم ربايى)
…………..
– تاریخ بردگی اسیران
………………
– رفتار با بردگان درجاهليت
– جايگاه اجتماعى بردگان
بردگان در جاهليت، پايين ترين جايگاه و منزلت اجتماعى را داشتند و طبقه‌ی پست و فقير جامعه به حساب مى‌آمدند. آن‌ها در رديف حيوانات به شمار مى‌رفتند و از همه‌ی حقوق انسانى و مزاياى اجتماعى محروم بودند. رويكرد عرب جاهلى به بردگان، رويكرد ابزارى و كالايى بود؛ برده، كالاى مصرفى و خدماتى بود كه بدون هيچ محدوديتى در تمام زمينه‌ها استثمار مى‌شد. برده هيچ حرمت و احترامى نداشت. بردگان همواره تحقير و مسخره مى‌شدند. كسى كه برده را مى‌خريد ريسمانى به گردنش مى‌انداخت و مانند چارپا او را به منزل خود مى‌برد و برده، نه اراده و اختيارى داشت و نه حق اظهار نظر و بيان رأى و عقيده بدون اجازه‌ی مالك. برده كالايى بود كه در بازار، خريد و فروش مى‌شد و قيمت متغيرى داشت. سن و سال برده يا زيبايى و هنر و توانايى و جنسيتش موجب تفاوت قيمت آن بود (جواد على، همان، ج ۷، ص ۴۵۳).
………………
– نقش بردگان در اقتصاد
…………………..
تجارت
…………..
كشاورزى
…………..
چوپانى
……………
صنعت
………….
– استفاده نظامى از بردگان
……………
– سوءاستفاده جنسى از بردگان
……………
– تنبيه و شكنجه بردگان
……………
– آزاد كردن بردگان در عصر جاهلى
……………..
– «ولاء» و گونه هاى آن در عصر جاهلى
……………
۱٫ ولاء رق
……………
۲٫ ولاء عتق
……………
– بردگى از نظر اسلام
……………….
– موانع لغو دفعى بردگى
………….
– اقدامات رسول خدا(ص) در حذف نظام برده‌دارى
– مبارزه‌ی بنيادين با برده‌دارى
………………..
– محدود كردن اسباب و عوامل بردگى
………….
– گشودن درهاى آزادى به روى بردگان (عتق)
…………….
– شيوه‌ی اسلامى بهترين راه كار در امر بردگى
……………..
– آزادى مشروط
……………..
– اعدام و قتل همه‌ی اسرا در همه‌ی موارد
……………..

– نگهدارى اسيران در زندان‌ها
………………..

– بردگى خصوصى با مدت معين
………………
– بردگى خصوصى بى مدت
………………
– مقابله به مثل و مجازات كفار حربى

دانلود فایل

دسته :: مبانی نظری

تگ ها :: مبانی نظری برده داری در فقه امامیه, بردگی از نظر اسلام,مبانی نظری بردگی از نظر اسلام,مبانی نظری,برده داری در فقه امامیه,بردگی از نظر اسلام,بردگی ,برده داری

درباره ی irko@farko

همچنین ببینید

دانلود مبانی نظری ماهيت حقوقي سهم و ويژگيهاي حقوقي سهم

ببینید :: مبانی نظری ماهيت حقوقي سهم و ويژگيهاي حقوقي سهم مبانی نظری   ماهيت حقوقي …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *