سرخط خبرها
خانه / مبانی نظری / دانلود مبانی نظری اسباب و ابزار ابتلاء، تکالیف عمومی، روزه، جهاد، حج

دانلود مبانی نظری اسباب و ابزار ابتلاء، تکالیف عمومی، روزه، جهاد، حج

ببینید ::

مبانی نظری اسباب و ابزار ابتلاء، تکالیف عمومی، روزه، جهاد، حج

مبانی-نظری-اسباب-و-ابزار-ابتلاء-تکالیف-عمومی-روزه-جهاد-حجمبانی نظری اسباب و ابزار ابتلاء، تکالیف عمومی، روزه، جهاد، حج
دارای ۳۴ صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد.

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع :انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل:WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::

–  اسباب و ابزار ابتلاء
خداوند در سنّت ابتلاء و امتحان ابزار و وسایلی را به کار می‌گیرد تا این سنّت الهی به اجراء درآید او انسان را با وسایلی گوناگون در مدرسه حیات به امتحان می‌کشاند، جمع امور و وسایلی که به نحوی با آدمی در ارتباط اند و در حیات و زندگی وی مؤثرند، از ابزار ابتلاء محسوب می‌گردند.
در یک تقسیم بندی کلی، می‌توان ابتلاء را به دو گونه تقسیم کرد: ۱- دینی و شرعی ۲- طبیعی و انسانی، و خود طبیعی و انسانی یا خیر و نیکی است و یا شر و بدی:
«وَ بلَوناهُم بِالحَسَناتِ وَ السَّیئاتِ…»
«وَ نَبلوَکُم بِالشَّر وَ الخَیرِ فِتنَةً…»
این تقسیم براساس ظاهر است یعنی آن‌چه که ظاهرا مردم آن را خوب و بد می‌دانند، مانند مال که مردم آن را نیک پنداشته و فقر را بد می‌انگارند، در حالی‌که اگر از این ابتلائات با سربلندی بیرون بیایند، در هر صورت حسنه است و اگر شکست بخورد شکستی بزرگ است.
در قرآن و سنّت از وسایل و ابزار مختلفی به منظور ابتلاء انسان نام برده شده که ما در این‌جا به اهمّ آن‌ها اشاره خواهیم کرد:
– دینی و شرعی
به عنوان نمونه به بعضی از تکالیف شرعی که ابزار آزمایش الهی هستند اشاره می‌شود:
– تکالیف عمومی
یکسری از تکالیف شرعی برای همه و در همه زمان‌ها و مکان‌ها است و اعتقاد و عمل به آن‌ها در همه زمان‌ها و مکان‌ها لازم است.
-نماز
مهم‌ترین وسیله‌ای که باعث نزدیکی انسان به خدا می‌شود و باعث تکامل روح و تزکیه نفس می‌شود نماز است. . «إِنَّ الصَّلَوهَ تَنهَی عَنِ الفَحشَاءِ وَ المُنکَر» ، یقیناً نماز از کارهای زشت و ناپسند باز می‌دارد. «وَاستَعِینُوا بِالصَّبرِ وَ الصَّلوَهِ وَ إِنَّهَا لَکَبِیرَهٌ إِلَّا عَلَی الخاشِعِین» ، از صبر و نماز یاری بخواهید و یقیناً این کار جز بر فروتنان، گران و دشوار است.
……………….
–  روزه
………………
–  جهاد
……………
– حج
……………
–  فرستادن انبیاء و ولایت امامان
………………
– آیات الهی و معجزات انبیاء
……………….
–  ابتلاء خاص مؤمنان، غیبت امام زمان(عج الله تعالی فرجه الشریف)
……………….
– تکالیف ویژه
…………………
–  صید در حال احرام
………………..
–  تغییر قبله
……………….
– طبیعی و انسانی
………………..
– نعمت‌ها و خوشی‌ها
………………
– مال
…………………
– جان
………………
– فرزند
……………….
– زینت‌های دنیایی
………………….
–  زیبایی چهره
………………..
–  ویژگی‌های ممتاز افراد و ملت‌های مختلف
…………………
–  مقامات و برتری‌ها‌ی اجتماعی
……………..
–  قدرت
………………..
–  غلبه بر دشمن و پیروزی
………………..
–  نعمت‌های حلال
……………….
–  شهرت
…………………..
– کل آفرینش
………………
– گرفتاری و سختی‌ها
………………
–  فقر
………………
–  ترس
……………..
–  امور طبیعی
…………….
–  از حاکم ستمگر
……………..
–  دشمنی‌ها
…………….
– بیماری
……………..
–   ناکامی و مشقت‌ها
…………….
– مرگ
…………….
– القائات و وسوسه‌های شیاطین
………………
– آزارهای دیگران
……………
– منافقان
……………
– مومنان
………………..
– خویشان
رسول الله (صلی الله علیه و آله) فرمود: «ما کان و لا یکون و لا هو کائن نبی و لا مومن الا و له قرابة یؤذیه»  هیچ پیامبر یا مومنی نبوده و نیست و هیچ گاه نخواهد بود مگر این که خویشاوندی دارد که او را آزار می‌دهد.
– همسایه
امام رضا (علیه السلام) از پدرانش از رسول الله (صلی الله علیه و آله) نقل کردند: «ما کان و لا یکون الی یوم القیامة مومن الا له جار یؤذیه.»  هیچ وقت نبوده و تا قیامت هم نخواهد بود مومن مگر این که همسایه‌ای دارد که او را می‌آزارد.
– همسر
سکونی از امام صادق (علیه السلام) نقل کرده: «قال امیرالمومنین (علیه السلام) ایاکم و تزویج الحمقاء فإن صحبتها بلاء و ولدها ضیاع»   برحذر باشید از ازدواج با همسر سبک سر، براستی که همراهی با او بلا و فرزند او تباه است.
– غم و اندوه
قال الصادق (علیه السلام): «إن العبد إذا کثرت ذنوبه و لم یجد ما یکفرها به ابتلاه الله عز وجل بالحزن فی الدنیا لیکفرها به فإن فعل ذلک به و إلا فعذبه فی قبره لیلقاه الله عزو جل یوم یلقاه و لیس شی یشهد علی بشی من ذنوبه»  براستی که اگر گناهان بنده…………..
……………
– هوای نفس
……………….
– اختلاف درجات و مراتب
……………….
– آفات ابتلا
آفات در ابتلائات خوشی و ناخوشی، مختلف است، این آفات در ذیل از نظرتان می‌گذرد:
– آفات ابتلاء به نعمت‌ها و خوشی‌ها
– عجب
این آفت بیشتر در ابتلای به نعمت ظهور می‌کند. چه بسا افرادی که در ابتلای به نقمت صبوری و حتی شکر می‌کنند ولی بعداً از صبر خود گرفتار عجب می‌شوند. انسان چون خودش را دوست دارد ممکن است به عجب و خودبینی دچار شود به این صورت که در امتحانات حسنه‌ی الهی اکرام و انعام او را به شایستگی خود مربوط سازد و آزمون‌های دشوار و پر محنت و زحمت برای خود تحقیر و ناشایست پندارد.
«اِذا خَوَّلناهُ نِعمةً قالَ او تِیتُهُ عَلی عِلمٍ بَل هِی فِتنَة وَ لکِنّ اَکثَرَ هُم لایعلمُون» وقتی از جانب خود نعمتی به او (انسان) عطا کنیم می‌گوید: آن را با دانش خود بدست آوردم، چنین نیست، بلکه آن آزمونی است ولی بیشتر آن‌ها نمی‌دانند.
………………
– دل بستن به نعمت
…………………..
– غفلت
……………..
– آفات ابتلاء به سختی وناخوشی‌ها
………………
– تحقیر
……………..
– ناخوشنودی از خداوند
………………
– بی‌تابی و بی‌قراری
……………..
– ناامیدی
………………..
– حسد
………………
– غفلت
………………

دانلود فایل

دسته :: مبانی نظری

تگ ها :: مبانی نظری اسباب و ابزار ابتلاء, تکالیف عمومی, روزه, جهاد, حج,مبانی نظری تکالیف عمومی, روزه, جهاد, حج,مبانی نظری روزه, جهاد و حج,مبانی نظری,اسباب و ابزار ابتلاء, تکالیف عمومی,روزه,جهاد, حج

درباره ی irko@farko

همچنین ببینید

دانلود مبانی نظری ماهيت حقوقي سهم و ويژگيهاي حقوقي سهم

ببینید :: مبانی نظری ماهيت حقوقي سهم و ويژگيهاي حقوقي سهم مبانی نظری   ماهيت حقوقي …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *